Blog

Het parasympatisch zenuwstelsel

Ik hoor je denken mijn para wattes?! Dat we een zenuwstelsel hebben weet iedereen maar dat je deze bestaan uit het sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel dat wist je misschien nog niet. In deze blog wil ik je meenemen in een stukje uitleg hierover en wat het met je doet.

Zo hebben we het sympatisch zenuwstelsel en het parasympatisch zenuwstelsel, oftewel ons gas- en rempedaal. Het sympatisch zenuwstelsel of sympaticus is het actieve systeem en dit doen we bewust. De sympathicus zorgt ervoor dat je opstaat, loopt, eet en drinkt en de parasympaticus zorgt onder andere voor de onbewuste acties in je lichaam zoals slapen, spijsvertering en ademen.

Je parasympatisch zenuwstelsel of parasympaticus is het rust systeem. Je lichaam gaat zich ontspannen en herstel vindt plaats. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens je slaap.

Maar, en dat is een grote maar, ervaar jij lange tijd veel stress? Dan zou het zomaar eens kunnen dat jouw lichaam zich niet voldoende op kan laden. Een korte periode stress ervaren is geen probleem, je lichaam heeft een buffer opgebouwd. Maar chronisch stress ervaren doet je parasympaticus geen goed.

Parasympathisch zenuwstelsel sympathisch zenuwstelsel gas rem pedaal. ontspannen

Je kan het vergelijken met je telefoon. Dagelijks plug jij een stekkertje in om te zorgen dat je telefoon niet leeg raakt. Ben jij net zo zuinig met je eigen energie? Laad jij je regelmatig op?

Wat kan je doen om je parasympatisch zenuwstelsel op te laden?

– Zorg voor voldoende rust. Het spreekt voor zich maar ga eens bij jezelf na of jij ook voldoende rust neemt en krijgt. In de vorm van voldoende slaap maar ook anderzijds. Hoe Ontspan jij door de dag heen? En dan vraag je je nu misschien af ‘maar hoe dan?’ Dagelijks mediteren, de natuur opzoeken, de sauna, yoga of plan eens een massage voor jezelf in.

– Onderdruk je geeuw niet. Okay dit klinkt misschien wat vaag maar als je heel bewust in en uit ademt met een geeuw dan wordt het parasympatisch zenuwstelsel geactiveerd.

– Dit ligt voor de hand maar kijk eens naar jouw leefstijl. Wat geeft jou stress en nog belangrijker kan jij hier iets aan veranderen? Zit jij continue op je telefoon, sociale media of voor de tv? Dit zorgt ervoor dat je constant in de “aan” stand staat. Is jouw boog altijd gespannen? Kijk dan eens goed naar wat prioriteit heeft. Gun jezelf een moment rust van dit alles.

Heb jij hierbij hulp nodig? Dan is een klankbad echt iets voor jou.