Blog

Stress

Gezonde stress hebben we nodig om goed te kunnen functioneren, maar moet niet te lang duren of te heftig zijn. Dan praten we namelijk over ongezonde stress. We ervaren veel stress in ons hedendaagse leven, ervaren veel haast en lopen op onze tenen. Tijdelijk last hebben hiervan levert gelukkig niet direct problemen op, ervaren we het op lange termijn dan krijgen we te maken met allerlei problemen.

Acuut
Dit hebben we nodig in bijvoorbeeld een noodsituatie. Wanneer er gevaar dreigt of we veel spanning ervaren. Lichamelijke symptomen hierbij zijn, een verhoogde hartslag, je bloeddruk verhoogt, je ademhaling versnelt. Het houdt ons scherp van adrenaline. Wanneer het gevaar geweken is dan komt ons lichaam weer in rust toestand en herstel.

Chronisch
Wanneer je het gevoel hebt continue onder spanning te staan dan spreken we van chronische stress. Ons lichaam komt niet tot rust en er kan geen herstel plaats vinden. Bij het langdurig ervaren hiervan wordt de hormoonhuishouding verstoord, kunnen onder andere depressieve klachten ontstaan en kunnen angststoornissen zich uiten.

Iedereen heeft te maken met stress in zijn/haar leven.
– Problemen op het werk
– Deadline
– Verlies van baan
– Relatie problemen
– Ziekte

 

Dear stress, let's break up

Iedereen ervaart stress anders, de een is er gevoeliger voor dan de ander. Misschien ervaar jij snel of veel stress wanneer een ander er juist minder last van heeft. Dat heeft te maken met verschillende factoren. Wellicht ben jij hoogsensitief of hooggevoelig. Ben jij pessimistisch ingesteld of juist optimistisch. Wanneer jij een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebt of perfectionistisch bent zal je eerder stress ervaren dan iemand die dat niet heeft.

Chronische stress verminderen
Een paar voor de hand liggende tips:
– Voldoende slaap
– Gezonde voeding
– Lichaamsbeweging
– Ga de natuur in
– Ontspanning

Denk bij die laatste bijvoorbeeld aan een meditatie. Op youtube kan je deze gratis vinden. VGZ mindfullness app is ook gratis en daar kan je fijne bodyscans vinden. Ikzelf gebruik zowel de meditations moments app van Micheal Pilarczyk en de yoga nidra sessies van House of deeprelax.

Ontspanning is voor iedereen anders, word jij gelukkig van koken, muziek maken/luisteren, dansen, schrijven, breien, haken of wat dan ook. Zoek iets wat voor jou ontspannend werkt.

Hulp nodig bij het verminderen van stress? Ik help je er graag bij.